Den lette løsning…

Interview med Maria Bruun
Af; Henrik Ørholst

Maria Bruun er formand for NxG – og hun har en klar indstilling til, hvad hun vil med foreningen, og kender styrken ved at være en del af en familievirksomhed.

Bilbranchen har altid været en del af hendes barndom – også ved spisebordet, når familien var samlet. Hun er dog ikke kommet stilsiddende til posten som en del af de strategiske beslutninger. Hun har været med helt fra bunden og har bl.a. gjort rent, solgt biler på messer samt arbejdet som udlejningsassistent hos Europcar i Københavns lufthavn. Herefter fulgte en lang række forskellige poster i virksomhedens øvrige datterselskaber. Maria Bruun kender virksomheden – og ikke mindst medarbejderne – bedre end de fleste.
Hvad er din rolle i Interdan?
Efter 4 år uden for virksomheden, begyndte jeg i 2005 at arbejde med marketing og events hos et af vores datterselskaber. I dag sidder jeg i en projektafdeling, der arbejder på tværs af de brands, som vi har i virksomheden. Her er det bl.a. min opgave at skabe synergi og optimere samt være en del af de strategiske beslutninger der træffes.   Det, at jeg har været så vidt omkring i virksomheden, betyder samtidig, at det giver et stærkt fundament for de funktioner, jeg udfylder i dag inden for de tværgående projekter i Interdan Holding.
Hvad er den største udfordring ved at være en del af en familievirksomhed?
Som udgangspunkt synes jeg, at det er meget positivt at være en del af en familievirksomhed. Men havde jeg ville vælge den lette løsning, så havde jeg nok valgt at arbejde med noget andet. Der er ikke sjældent følelsesmæssige ting med i pakken. Jeg har generelt en tendens til at sætte meget store krav til mig selv, og det var i mange år vigtigt for mig at bevise, at jeg rent faktisk kunne levere, og at jeg ikke bare var der, fordi jeg var en del af familien. Her vil jeg nok definere mig selv som min egen største fjende. Vores medarbejdere har dog altid taget godt imod mig, uanset hvor jeg arbejdede i virksomheden. Samtidig har min fars indstilling altid været, at der ikke skabes et job til et familiemedlem – man skal gøre sig fortjent til det.

I dag arbejder jeg langt mere tæt sammen med min far end tidligere, og for at sikre, at det foregår så professionelt som muligt, har vi bl.a. besluttet at afholde nogle faste møder hver måned, hvor vi gennemgår de forretningsmæssige ting, vi har behov for. Det har været et krav fra min side, for hele tiden at kunne holde mig 100% opdateret, samt for løbende at få forventningsafstemt og talt diverse strategiske tanker igennem. Dermed undgår vi også, at det kommer til at fylde for meget over spisebordet når vi mødes. Det tror jeg, vores nærmeste familie er glade for.
Hvorfor skal man melde sig ind i NxG?
Først og fremmest er det en forening, der sætter fokus på de unikke udfordringer, der kan være i en familieejet virksomhed, og dermed har vi i NxG et forum, hvor ligesindede kan mødes og drøfte disse samt dele erfaringer. Statistikken siger, at mange familieejede virksomheder aldrig når længere end til tredje generation. Den statistik vil vi gerne være med til at bryde, ved at arbejde med de udfordringer, som de kommende generationer står overfor. Dårlig planlægning, mangelfuld kommunikation samt familiemæssige udfordringer er ofte nogle af hovedårsagerne til at det går galt. Derfor vil vi gerne være dem, der får de efterfølgende generationer til at tage hul på de – ofte – udfordrende drøftelser, der skal tages. Derudover drøfter vi selvfølgelig også almindelige forretningsmæssige forhold, som gælder, uanset om det er en familieejet virksomhed eller ej.
Hvor lang tid kan man være med i NxG?
Internationalt er der en aldersgrænse på 40 år, men i Danmark tolker vi det mere pragmatisk. Næste generation skal forstås bogstaveligt. Det er næste generation, og der kan man ikke trække en bestemt alder som skillelinje.