FBN Fællesskabet

Om FBN Denmark

Velkommen til Family Business Network Denmark – foreningen for danske familieejede virksomheder. Foreningen blev stiftet i 2007 og er den danske enhed i Family Business Network International.

Family Business Network er et globalt netværk af familieejede virksomheder med hovedsæde i Schweiz og med lokale enheder i 65 lande. Vores internationale fællesskab tæller 4.000 familieejede virksomheder, 17.000 medlemmer, hvoraf 6400 er Next Generation.

Hos Family Business Network mødes erhvervsdrivende familier for at lære af og med hinanden, på tværs af generationer. Hvert år afholder FBN Denmark et stort antal arrangementer. Her får medlemmerne mulighed for at lære og inspireres af kompetente oplægsholdere, af andre medlemmer som generøst og åbent deler ud af deres erfaringer, og igennem den rige dialog som kendetegner FBNs medlemsmøder.

Udover møderne i Danmark afholder FBN International to globale konferencer for samtlige medlemmer verden over. Den ene har fokus på Next Gen, dvs. dem mellem 18 og 40 år. Derudover arrangerer de nordiske lande en nordisk konference hver andet år.

Du kan læse mere om medlemskab her.

Det, vi taler om

SUCCESSION OG GENERATIONSSKIFTE: Valg (og fravalg) af eftertræder, spænding og samarbejde mellem generationer, den svære kunst at ’give slip’, kommunikation og tabuer.

NEXT GENERATION (NxG): Dilemmaet mellem friheden til at forfølge egne drømme og følelsen af ansvar eller kærlighed overfor familiens virksomhed. Derudover bl.a. udvikling som leder, aktionær eller bestyrelsesmedlem, samt det særlige i at være kollega med sine forældre og søskende.

PROFESSIONALISERING AF FAMILIEVIRKSOMHEDEN: Introduktionen af eksterne i familievirksomhedens ledelse eller bestyrelse, strukturering af Family Governance samt erfaringer omkring samspillet mellem familie og ikke-familie i organisationen.

FORMUEFORVALTNING: Family Office, skat, impact investeringer og nyt fra startup og venture økosystemet.

EJERSKAB UNDER FORANDRING: Sparring omkring et helt eller delvist salg af familievirksomheden, fusioner, private equity partnere eller en børsnotering.

Formål

Af familier, for familier. På tværs af generationer, støtter FBN erhvervsdrivende familier i at trives og i at transformere sig, mod en bæredygtig fremtid.

Værdier

FBN er det fortrolige netværk, hvor vidensdeling, inspiration, læring og relationer går hånd i hånd.  Rammerne for dybe, ærlige samtaler og udviklende diskussioner sikres gennem FBNs fem grundværdier.

Et eksklusivt forum, kun for familiemedlemmer – FBN er et non-kommercielt miljø.

På tværs af generationer, for de aktivt involverede, dem på sidelinjen, de unge, de ældre og ægtefællerne.

Medlemmernes egne historier bringes i tale, både succeser og fiaskoer.

Familievirksomheder tænker i generationer, ikke i kvartaler.

Familier, der leger sammen, bliver sammen.

Om familieejede virksomheder

Hos erhvervsdrivende familier er der tre systemer der samspiller og overlapper: familielivet, virksomheden og ejerskabet. 

De tre cirkler i FBNs logo repræsenterer de tre systemer, og stammer fra en model udviklet af John Davis og Tagiuri på Harvard Business School i 1978.

Tre-cirkel-modellen fortsætter den dag i dag som det dominerende paradigme, når man vil forklare de dynamikker, roller, udfordringer og spændinger, der kan opstå i erhvervsdrivende familiesystemer. Du kan læse mere om de tre cirkler her

Der findes ikke en facitliste til den bedste drift af familievirksomheder, eller til det optimale generationsskifte. Igennem FBN giver vi hvert enkelt medlem mulighed for at søge inspiration, læring og forståelse til selv at kunne lægge den bedste strategi for lige netop deres selskab og familie.

Familieejerskab er verdens mest udbredte ejerskabsform, og det samme gør sig gældende i Danmark. Mere end 60.000 virksomheder i Danmark er familieejede, og tilsammen beskæftiger de ca. 60% af alle privatansatte.

Og mens EY’s globale vækstbarometer viser, at familieejede virksomheder vokser hurtigere og skaber flere jobs end deres konkurrenter på markedet, ved vi at bl.a. splid i familien, dårlige generationsskifter og manglende strategiske fornyelse kan spænde ben for familievirksomheders succes.

Harvard Business Review giver et helt frisk bud her på de 5 elementer, erhvervsdrivende familier bør have styr på for at sikre deres fortsatte succes.

Fælles FBN

I FBN hylder vi mangfoldigheden. FBN er en forening, der samler generationer og tilstræber at gøre sig relevant for dem, der er aktive i familievirksomheden, for dem, der brænder for noget helt andet, for de unge, de ældre, for ægtefællerne.  

Til det formål, har vi forskelligartede fællesskaber i FBN.

Fire gange om året mødes vi alle, på tværs af generationer og interesser, til medlemsmøder og virksomhedsbesøg i det, vi kalder ’Fælles FBN’.

Next Gen (NxG)’ har deres helt eget arrangementskalender, forbeholdt dem mellem 18-30 år.

Vil man fordybe sig indenfor det felt, man er særligt engageret eller nysgerrig omkring, har FBN skabt ’Communities’ – globale og lokale interessefælleskaber, hvor alle er velkomne uanset alder.

Derudover har man som medlem adgang til alle FBN Internationals arrangementer. Særligt populære er det årlige FBN Global Summit samt det årlige NxG Summit.

Alle arrangementer afholdes efter FBNs principper, som kan ses herunder.

FBNs arrangementer

FBN arrangerer 3 medlemsmøder om året, samt et spændende virksomhedsbesøg. Her sættes rammerne for læring og dialog på tværs af generationer, roller og interesser ved en kombination af følgende elementer:

Kernen i FBN er, at vores medlemmer møder hinanden og lærer af og med hinanden. Udvekslingen mellem mennesker, som er eller har været i en tilsvarende situation, som man selv, er noget af det mest værdifulde, man får som medlem af FBN.

Nye medlemmer refererer til den utrolige oplevelse ”at blive forstået af en fremmed”.

Se et udsnit af FBNs arrangementskalender herunder.

Eksempler på arrangementer

Next Gen

FBN har stort fokus på yngre familiemedlemmer, som en dag kommer til at overtage ansvaret for at udvikle og værne om familiens ejerskab. Vi kalder dem Next Gen (NxG). Af de 17.000 medlemmer i FBN på verdensplan, er 6.400 Next Gen.

Som NextGen er man mellem 18-30 år, og kan have meget varierende indsigt i sin familievirksomhed. Nogen er på vej til at blive den fremtidige CEO, andre ved knapt nok, hvad familievirksomheden beskæftiger sig med. Og alligevel opstår der fælles dilemmaer og spørgsmål blandt dem, som er NextGen i en erhvervsdrivende familie. For eksempel:

  • Ønsker jeg / må jeg / skal jeg træde ind i familievirksomheden?
  • Hvilke roller findes der, hvis jeg vil engagere mig?
  • Hvordan optjener jeg respekt på trods af mærkatet ’ejerens datter/søn’?
  • Hvad sker der, hvis ikke jeg performer?
  • Hvordan påvirkes min relation til resten af familien af min beslutning?
  • Arv: en gave, en byrde, eller begge dele?
  • Hvad bør jeg vide om årsregnskab, nøgletal og bestyrelsesarbejde?

Det viser sig gang på gang at være enormt berigende at finde et fællesskab, hvor man åbent kan tale med andre i præcis samme situation.

Derfor arrangerer FBN, lokalt og globalt, en række arrangementer, som er eksklusive for NextGen. Hvor emner, tidspunkt og form er skræddersyet til den yngre generation. Hvor det sociale også er i fokus, så der dannes relationer og venskaber på tværs. Og hvor der kan tales frit, også om familiens patriark/matriark.

Communities

Communities kan bedst beskrives som ”netværk i netværket”. Her mødes man i mindre grupper, hvilket giver mulighed for at gå i dybden med problemstillinger, der især er relevante for gruppens medlemmer.

Der er mulighed for at være med i flere forskellige communities, danske som internationale – og der kommer løbende nye til.

NextGen

Fællesskabet for de yngre familiemedlemmer.
Fokus her er på at udvikle sig, at lære sammen, danne relationer, at finde ud af hvem man er og hvad man vil med alt det her – og hvor det altså også gerne må være sjovt!

NxG samler over 65.000 medlemmer på tværs af FBN og er foreningens største og mest aktive fællesskab. Officielt er målgruppen 18-30 år.

2

Circles

Circles er vores mest personlige forum, hvor man mødes i mindre grupper til let faciliterede samtaler. Møderne kredser oftest omkring ’de bløde emner’, og foregår tit privat.

Her har man mulighed for at vende det, der konkret fylder hos en selv, eller give sparring til en andens dilemma.

Hvert møde har et tema og sættes ofte i gang med et kort oplæg fra en af deltagerne.

Entrepreneurs

Entreprenørskabet ligger i DNA’et hos de fleste forretningsdrivende familier. Dette er fællesskabet for den aktive eller spirende iværksætter, for business angels, investoren, eller for intraprenøren der vil transformere familievirksomheden indefra.

Entrepreneus er et driftigt community international med fysiske og virtuelle events. Iværksætterånd har ingen alder, og alle er velkomne.

Family Office

Familievirksomheder omdannes i stigende grad til forretningsdrivende familier gennem et frasalg eller diversificering, men hvor familien vælger fortsat at arbejde sammen om investeringer og andre fælles dispositioner.

Dette community har fokus på både de forretningsmæssige og de familiemæssige muligheder og udfordringer, som dette samarbejde kan bringe med sig.

Impact

Erhvervsdrivende familier står i en særlig position ift. at vise vejen for, hvordan man kan føre en både ansvarlig og purpose-drevet virksomhed til et positivt resultat.

Impact er et globalt community skabt af de af FBNs internationale medlemmer, som har afgivet et løfte (pledge) om at arbejde for større bæredygtighed i deres virksomheder og nærmiljø.

 

Now Gen

Fællesskabet for lederne i familievirksomheden eller i familiesystemet. Fokus her er på lederskab, forretning, sparring og personlig udvikling – altid med den FBN krølle om, at der er familierelationer indover.

Now Gen er et nyt community, også internationalt. Målgruppen er officielt 30-55 år – men vi ved jo, at alder blot er et tal.